ختلال شخصیت خودشیفته
نوشته شده توسط : منتال لند

کمپ ترک اعتیاد اهواز، مرکز ترک اعتیاد اهواز : اختلال شخصیت خودشیفته چیست و دارای چه مشخصاتی است؟ برای شناخت تیپ شخصیتی خودشیفته به چه اطلاعاتی نیاز داریم و چگونه می توان با این شخصیت روبرو شد و با آن برخورد داشت؟

 

منبع : تیپ شخصیتی خودشیفته

 

در این نوشتار مرکز ترک اعتیاد اهواز کمپ به توضیح و تشریح اختلال خودشیفتگی پرداخته است تا شما همراهان ارجمند به اطلاعات مهمی در رابطه با این اختلال شخصیتی دسترسی پیدا فرمایید. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی بفرمایید.

ویژگی های اختلال شخصیت خودشیفته

  • خود را فرد بسیار مهمی می داند و غالبا در مورد توانایی ها و موقعیت های خود غلو میکند.
  • ذهن او همواره مشغول خیال پردازی درباره موفقیت، قدرت، زیبایی و یا عشق است.
  • او خود را فرد خاصی می داند که تنها توسط افراد خاص، باهوش و مشهور درک می شود.
  • او نیاز به تحسین شدید و مداوم شما دارد. . همواره خود را حق به جانب می داند و انتظار دارد که دیگران به گونه ای خاص با او برخورد کنند و با آرزوها و امیال او همراهی کنند.
  • غالبا از ارتباط با دیگران در جهت تحقق نیازهای خود سوء استفاده میکند.
  • به نظر می رسد که او فاقد حس همدلی است. به همین جهت قادر به درک و پاسخگویی به احساسات و نیازهای دیگران نیست.
  • او غالبا به دیگران حسادت می ورزد و یا بر این باور است که دیگران نسبت به او حسادت می ورزند.
  • غالبا در افکار و رفتار او می توان فخرفروشی نسبت به دیگران را مشاهده کرد.

اگر شما متوجه شدید که نیازها، آرزوها و علایق خود را نادیده گرفته اید و تمام توجه خود را به سمت برآورده ساختن نیاز سیری ناپذیر محبوب خود با اختلال شخصیت خودشیفته به دریافت تحسین و تمجیدی که سزاوار آن نیست، معطوف ساخته اید، باید بدانید از آن دسته افرادی هستید که به طور ناخوداگاه جذب و شیفته افراد خودپسند می شوید.

به راستی زندگی در سایه فردی خودپسند چه معنایی برای شما دارد؟ چرا شما همواره عاشق افرادی می شوید که به جز خودشان به کس دیگری فکر نمی کنند؟ اگر محبوب کنونی شما فردی با تیپ شخصیتی خودشیفته است، اگر شما همواره با چنین افرادی وارد رابطه عاطفی می شوید، به شما توصیه می کنیم که حتما این نوشتار را مطالعه کنید.

اختلال شخصیت خودشیفته

فرد با تیپ شخصیتی خودشیفته اصرار زیادی به دریافت تحسین و تمجید از سوی دیگران دارد. متخصصین حیطه سلامت روانی این گونه افراد را در ذیل افراد دارای بیماری خودشیفتگی طبقه بندی می کنند. سه ویژگی برجسته را در این افراد می توان مشاهده کرد:

  • ۱- اهمیت فوق العاده زیادی برای خود قائل می شوند.
  • ۲- همواره درصدد دریافت تحسین و تمجید از سوی دیگران هستند.
  • ۳- قادر به هم حسی و همدلی و درک دیگران نیستند. شاید شما آن افسانه یونانی درباره آن جوان خودشیفته را شنیده یا خوانده باشید.

او عمیقا عاشق خودش بود و در نهایت یک روز تصویر خودش را در آب مشاهده کرد، به قصد در آغوش گرفتن تصویرش، به درون آب رفت و در نهایت غرق شد این نهایت خودشیفتگی است. عشقی افراطی به خود که عشق به دیگران را تقریبا غیرممکن می سازد.

یک فرد با اختلال شخصیت خودشیفته نسبت به خود دارای احساسی است که روان شناسان آن را «خود بزرگ بینی» می نامند و به معنای این است که او با برداشتی غلو شده از توانایی ها و موفقیت های خود، به مانند طاووس در میان دیگران راه می رود و از هیچ فرصتی در جلب دیگران به تمجید از بزرگی ذاتی خودش غفلت نمی ورزد.

اختلال شخصیت خودشیفته | محبوب خودشیفته

اگر محبوب شما یک فرد خودشیفته است، شما غالبا احساس خواهید کرد که ویژگی ها و محسنات شما از سوی او نادیده گرفته می شود. به یاد داشته باشید که افراد خودشیفته در ظاهر خود را برتر از دیگران نشان نمی دهند، بلکه آنها واقعا باور دارند که دارای ویژگی های برتر، خاص و منحصر به فردی هستند. با اینکه ممکن است خیالپردازی های آنها در مورد خودشان، فقط در ذهنشان انجام بگیرد، اما در غالب موارد با کمی دقت، شما می توانید آثار آن را در گفتار و رفتار آنها مشاهده کنید. در چنین مواقعی اگر شما از تحسین و تمجید آنها غفلت کنید، آنگاه با واکنش منفی آنها روبه رو خواهید شد.

یک محبوب خودشیفته به طور مداوم در مورد خودش لاف میزند و گزافه می بافد و به همین دلیل غالبا در نظر دیگران فردی متکبر و ناخوشایند جلوه می‎کند. همچنین از آنجایی که او گمان می کند که فردی بسیار خاص و بی نظیر است، غالبأ مایل است که با افراد و با گروه هایی که گمان می کند آنها نیز خاص و بی نظیر هستند به طریقی رابطه برقرار کند.

بنابراین، هیچ بعید نیست که فرد با اختلال شخصیت خودشیفته به خاطر اینکه شما را فردی بسیار زیبا، ثروتمند و با موفق و سزاوار ارتباط با خودش می داند، مایل به برقراری رابطه عاطفی با شما شده باشد. یک فرد خودشیفته شاید فقط به این خاطر به بهترین پزشکان یا آرایشگران مراجعه می‎کند که مهر تأییدی بر احساس بهترین بودن خودش زده باشد.

خودشیفته و رابطه عاطفی


فرد خودشیفته در یک رابطه عاطفی به دلیل درخواست مداوم توجه، تحسین و تمجید، در نهایت فرد مقابل خود را خسته و مستأصل می سازد. او دقیقا شبیه به یک کودک رفتار می کند. عزت نفس او بسیار شکننده است و عطش سیری ناپذیری نسبت به دریافت تحسین و توجه از خود نشان می دهد و اگر شما از این کار اجتناب کنید، ممکن است که با اخم و قهر و پرخاش او روبه رو شوید.

توقع دریافت توجه خاص از سوی دیگران، برجسته ترین ویژگی یک فرد با اختلال شخصیت خودشیفته است. او بدون اعتنا به موقعیت و زمینه ای که در آن قرار دارد، انتظار دارد که دیگران به گونه یک فرد برجسته با او رفتار کنند. بنابراین، اگر در جایی حتی در یک رستوران یا در برخورد با یک فرد ناشناس نیز احترام و توجه مورد توقع خود را دریافت ندارد، در ابتدا متعجب می گردد و سپس در نهایت، با خشم و ناراحتی واکنش نشان می دهد. به طور مثال، محبوب خودشیفته آنقدر خودش را مهم می داند که ممکن است صحبت شما را قطع کند، چون گمان می کند، صحبت خودش مهمتر است و یا دیرتر از همه در جایی حضور می یابد (چون گمان می کند دیگران بایستی در انتظار او بمانند).

مشکل رابطه در اختلال شخصیت خودشیفته

افزون بر تکبر، فخر فروشی و ادعای سروری که از ویژگی های فرد خودشیفته محسوب می شود، او دارای نقص شدید در برقراری رابطه صمیمانه با دیگران است. این نقص احساس همدلی است، به همین دلیل محبوب خود پسند شما قادر به درک و فهم شما و احساسات، تجربه ها و تمایلات شما نیست. به عبارت دیگر او نمی تواند به تبادل عاطفی دوسویه و دیدن دنیا از طریق نگاه فرد دیگر بپردازد، حتی اگر برای لحظه ای نیز با دیگران هم حسی و همدلی کند، دوباره به سرعت به موضع خود باز می گردد.

یک فرد با اختلال شخصیت خودشیفته همواره نسبت به دیگران احساس حسادت می کند (هر چند تلاش می کند آن را ظاهر نسازد) و ممکن است گمان کند که دیگران نسبت به او حسادت می کنند. افراد خودشیفته بر این باورند که آنها در مقایسه با دیگران بیشتر مستحق ثروت و موفقیت هستند، به همین دلیل غالب خود را ملزم می بینند که با اشاره به نقاط ضعف و نقص دیگران، برتری خود را به اثبات رسانند.

در نهایت فرد با بیماری خودشیفتگی فردی است که به آسانی آزرده خاطر می شود. این آزردگی خاطر هنگامی رخ می دهد که احساس عزت نفس کاذب فرد خودشیفته مورد تهدید قرار می گیرد با پرده از روی آن برداشته می شود. بنابراین، هنگامی که فرد محبوب او در زمینه تحسین و تمجید از او ناموفق عمل میکند یا رفتارهای متکبرانه او را زیر سوال می برد، احساس می کند که مورد حمله و تحقیر واقع شده است و به دنبال آن ممکن است که به وسیله بداخلاقی، قهر، خشم، تحقیر و یا فحاشی و در برخی موارد حمله فیزیکی واکنش نشان دهد.

اختلال شخصیت خودشیفته چگونه شکل می گیرد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که یک کودک به دو طریق در بزرگسالی به یک فرد خودشیفته تبدیل می شود.

طریق اول

والدین به ستایش افراطی کودک می پردازند. آنها در ارزیابی توانایی های کودک خود غلو می کنند و به طور مکرر او را مورد تحسین و تمجید بی مورد قرار می دهند (به طور مثال، به طور مداوم به او میگویند: پسرم یک تکه جواهر است، پسرم نظیر ندارد، بهترین است.

البته همه والدین براین باور هستند که فرزندشان معرکه است، با این تفاوت که والدین فرد با تیپ شخصیتی خودشیفته در کنار تحسین و تمجیدهای فراوان خود، فراموش میکنند که به کودک خود گوشزد کنند که هر فرد در کنار نقاط مثبت خود، دارای نقاط ضعف و نقایصی نیز هست.

همچنین این والدین خود را وقف کامل در راه ارضای نیازهای فرزندشان می کنند، بدین ترتیب چنین کودکی به دریافت تحسین و تمجید مداوم از سوی دیگران عادت می کند و هنگامی که به سنین بزرگسالی می رسد، توقع دارد که دیگران (از جمله شما که محبوب او هستید) نیز به همان روند گذشته به تحسین و تمجید غیر مشروط او ادامه دهند.

طریق دوم

برای شکل گیری یک شخصیت با اختلال شخصیت خودشیفته، خودشیفتگی جبرانی نام دارد. در این روش شایع، شخصیت خودشیفته به منظور جبران آزارها و بی اعتنایی های شدید تجربه شده در دوران کودکی، شکل می گیرد.

در چنین مواردی کودک احساس می کند که تنها دو راه در برابر او وجود دارد:

  • ۱- یأس و ناامیدی.
  • ۲- پناه بردن به خیالپردازی های خود بزرگ بینانه.

کودکی که مورد آزار جسمی، روانی و بی احترامی شدید قرار می‎گیرد و به طور کامل از سوی والدین خود مورد غفلت واقع می شود، خودشیفتگی جبرانی می تواند راه حل سازگارانه خوبی برای او باشد. او با اتخاذ استراتژی انکار واقعیت و غوطه ور شدن در جهان تخیل می تواند از رویارویی با احساسات دردناک درونی خود اجتناب ورزد.

البته هنگامی که این کودک به دوران بزرگسالی می رسد، خودشیفتگی جبرانی او به صورت جنبه‎های تثبیت شده و ناخود آگاه از نمای شخصیت او جلوه گر می شود. در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از افراد خودشیفته را مردان تشکیل می دهند.

 

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ مشاوره روانشناختی در زمینه بستری نمودن فرد معتاد خود در یکی از مراکز همکار کمپ ترک اعتیاد اهواز کمپ لطفا با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

سرفراز باشید...

 

منبع : تیپ شخصیتی خودشیفته





:: برچسب‌ها: اختلال شخصیت خودشیفته ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: